Kernkwadranten
Dij Management begint een traject vaak door je kernkwadranten in kaart te brengen. Het kernkwadranten model van Ofman geeft je inzicht in je kernkwaliteiten en de samenhang met valkuilen, allergieën en uitdagingen. Kernkwaliteiten zijn competenties die zo bij je horen en vanzelfsprekend zijn dat ze samenvallen met wie je bent. Het kernkwadranten model brengt in kaart hoe deze kernkwaliteiten zowel positief als negatief kunnen uitpakken.
Je kunt bijvoorbeeld punctueel en netjes zijn. Een goede eigenschap die zeker van pas komt. Dit sterke punt van je persoonlijkheid kan echter doorschieten, waarbij deze kracht een zwakte wordt. Dit noemen we je valkuil. Punctualiteit kan bijvoorbeeld doorschieten in overgeorganiseerd en -gestructureerd te werk gaan. Dit is voor jezelf en voor anderen niet prettig.
Je uitdaging, die een goede aanvulling op je kernkwaliteit van punctualiteit en netheid zou zijn, is bijvoorbeeld relativeringsvermogen en flexibiliteit. Door af en toe dingen los te laten en lekker de boel de boel te laten, breng je balans aan in je neiging alles altijd tot in de puntjes geregeld te hebben.
Tegenover je kernkwaliteit staat vaak een allergie. In het geval van punctualiteit en netheid kun je vast wel raden wat dat is. Juist, chaotisch en slordig te werk gaan valt vast niet in goede aarde bij iemand die punctueel is. Het risico bestaat dat als je doorschiet in je uitdaging, je uiteindelijk zelf in die allergie belandt.
Kernkwadranten in kaart
Nu is het leuke dat je het kernkwadrantenmodel op jezelf ook op je omgeving toe kunt passen. Welk gedrag van de ander roept bij jou irritatie op? Hoe reageer jij als de ander zijn kwaliteit inzet? En hoe kan jouw valkuil voor iemand anders een allergie zijn?
Ik gebruik kernkwadranten vrijwel altijd in het beginstadium van een traject. Het maakt namelijk inzichtelijk welke actie welke reactie bij je oproept.
Wil je ook inzicht in jouw kernkwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën? Leer alles over je kernkwadranten bij Dij Management. Neem contact voor een eerste gesprek!